lørdag 5. mai 2012

Så fikk æ MYE gjort!

Igår ble det bunad fra morgen til kveld. Kjekt med fri fra jobb! Men det blei lang "arbeidsdag"! :) Fikk først ordna forkleet (forrige innlegg). Gikk så løs på overdelen. Fikk sydd inn og ut, opp og ned, ditt og datt, fikk foret til å passe, tilpasset spissene framme, jobba intenst, så tenkte ikke en gang på å ta bilder underveis ;( Plutselig var jeg kommet så langt at det jo ser ut som en bunad! Nesten bare hektene foran som mangla, så fikk sydd på de og.

Når jeg drar litt ned i ryggen, så er den ganske så perfekt bak! Foran er det tendens til noen rynker/folder i sidene, fra innsnittene og bakover. Vet ikke hvor jeg skal ta inn eller ut for å få de vekk. Må vel bare holde ut med dem. Ser at andre også har folder her og der. Har konkludert med at det får være sånn.

Realiteten er også at overdelen har større vidde enn skjørtet, hvis jeg strammer skjørtet sånn at det er kun de 5 cm på midten, Hvis jeg "slipper ut" skjørtet litt mer (siden det blir under forkleet, vil ingen se det), får skjørtet og overdelen samme vidde og det blir litt bedre. Men da føler jeg meg tjukk!!!

Så ble det tatt et par bilder... Med skjorte (ustrøken og uten sølv), bare for å se hvordan stakken sitter. Nå mangler noen hekter, knapper, og ja, så er jeg vel straks ferdig! Nå må jeg vel greie det til 17. mai, selv om det nå går i ett framover med jobb og div annet.

Det jeg er veldig fornøyd med er ryggen, og lengden på skjørtet! Perfekt lengde med mine supre snørestøvler på. Om jeg ikke synes alt er perfekt, så er jeg uansett kjempefornøyd med at jeg fikk det til så bra som jeg har gjort, uten kurs og uten hjelp av noen som har gått kurs eller sydd Nordlandsbunad før.

Utrolig hva man kan, hvis man bare vil og tør... Men innser at det ville vært i meste laget med penger bortkasta om jeg hadde forklipt meg, eller ødelagt på annet vis...

Nå er jo riktignok ikke selve stakken helt ferdig heller, men nå har jeg iallfall tro på at den blir det, å blir helt ok, men skorten gjenstår. Har jo mammas som får duge 17.mai og ei stund til, men på sikt vil jeg jo ha min egen. Egensydde.. Vel, er litt i tvil om det da.. Den tråden som fulgte med har jeg slått fast ikke egner seg!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar