torsdag 3. mai 2012

Litt til...

Paul-Arne lurte (igjen) her en dag, på hva jeg skulle ha på meg på 17. mai? ;) Har hatt litt stopp i syinga. Tenkte innhente litt konsulenthjelp, men det har ikke passet.

Ble til til at jeg tilslutt gikk igang igjen, det blir som det blir. Etter alt jeg har sett av variasjoner og rariteter av bunader siden jeg selv begynte å sy, så er det ingen som kan kritisere min for å være verre enn alle andre iallfall! Bare den ikke blir for små.

Vesken er jeg misfornøyd med. Den bulen på innlegget skal jeg nok få ordnet, men selve fasongen er ikke rett. Og jeg kan ikke gjøre den mindre enn den er heller. Så da er det vanskelig å gjøre noe..Den skulle egenetlig vært bredere nede.... Blir ikke å gjøre noe med den før 17. mai iallfall, regner jeg med..

Har hatt noen dager ferie nå, og fått gjort litt......

Har gjort ferdig skjørtet. Bestemt lengde og sydd på linninga. Tror lengden er passelig.

Har fiksa rett lengde på forkleet, den skal jo tilpasses skjørtelengden. Har nestet fast opplegget og kanten rundt sidene. Lagt leggene i riktig høyde og bredde og sydd de fast. Ikke sydd på linning enda, litt usikker på om jeg skal sy den av forstoffet, eller bare sy på skråband....  Mammas har linning av forklestoffet.. Kanskje er det det jeg ender opp med.. Får se.

Så var det overdelen. Mitt store hodebry etterhvert. Foret som jeg i utgangspunktet syntes jeg fikk bra til, ble en vond byll (eller no anna ille) tilslutt! Bunglet seg på ryggen. Har visst ikke tatt bilde av det en gang. Foret av lin er en annen linkvalitet enn det som er i mammas. Mindre fast/stabilt, så det holder fasongen dårligere, strekkes lettere under sying og blir "labbjent"! Men jeg har sprettet og sydd og sprettet og sydd, også ut og inn, da jeg ikke fikk alt til å passe. Etterhvert måtte jeg sy noe for hånd..

Har også vært i tvil om jeg skulle sy skjørtet helt ferdig og så sy/neste overdelen fast utenpå, eller om jeg skulle sløyfe linning bak og heller sy bakdelen av skjørtet inn i overdelen, slik som på mammas. Ved å spare linning bak, blir det ikke så tykt, så det ser nok bedre ut utenpå. Men jeg endte opp med å sy på linning på hele skjørtet, da var jo skjørtet ferdig for seg og jeg kunne sy forkleet mens jeg fremdeles funderte på overdelen..! :)

Overdelen var fremdeles langtfra ferdig...  I dag har jeg sprettet opp og prøvd fikse nedringingen framme, syntes ikke det lå helt fint. Fikk det iallfall bedre etterhvert. Så stemte ikke lenger sidesømmene i overdelen og på skjørtet overens, ettersom jeg måtte sy skjørtet på litt høyere opp enn først beregnet. Høyere oppe er overdelen videre, skrår jo ut.. Så var det å sy inn igjen, men nå stemmer sidesømmene og ryggen ble godjent av meg selv tilslutt.. !

Forparten gjenstår enda... Skjørtet er kanskje litt trangt når jeg fester det med 5 cm (etter veiledninga) mellom leggene på midten.. Og samtidig må overdelen sys litt inn noe foran hvis den skal passe til det. Da må innsnittene syes inn både på vesten og foret. Utforminga av spissene som går ned framme, er jeg også litt i tvil om..Vi får se etterhvert hva jeg får til på framparten...

Må innrømme at nå er jeg virkelig på usikker grunn/tynn is... Montering/tilpassing er nook ikke mitt bord! Skal nok få det såpass til at jeg skal tørre å bære bunaden både på 17. mai og andre dager, men å la erfarne bunadssyere får studere den med kritisk blikk, det er et annet spørsmål...




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar