torsdag 16. februar 2012

Snørestøvler anskaffet!

Vurderte jo å kjøre til Bodø å kjøpe snørestøvler.. Ved nærmere ettertanke tar det ikke så mye lenger tid å kjøre til Tromsø enn til  Bodø (og slipper ferge), og i Tromsø skulle det jo være Votterock i helga. Tok en impulsbestemmelse fredag formiddag. 1540 startet vi hjemmefra. Beregnet ankomst Tromsø var ca 2200. Pga drittdårlig føre: stiv kuling, ekstremregn (vannrett), isrygger i veien, ekstrem vannplaningsfare, og ei trafikkulykke (1 trailer, 3 biler) hvor vi måtte vente på opprydding i to timer, var vi ikke fremme før halv ett på natta. Jeg overlot rattet til Gubben da vi var halvveis. Gikk glipp av fredagsfesten da, men artig å overraske gjengen da vi kom!  Vi møtte store spørsmålstegn! :) Flott velkomst, med gode klemmer! Love you all! :)

Lørdag formiddag var det til byen på shopping. Føst på menyen var snørestøvlene. De var ikke helt 100% som jeg trodde, men fine nok, og de passet og kjennes ut til at de vil bli bra når jeg får gått de litt til. Kunne vært litt høyere over stortærne, men er jo skinn, så de justerer seg nok litt etterhvert. .. De var veldig blanke, nesten som lakksko, jeg ville foretrukket de i mer matt skinn...  Kjøpte et nr større enn jeg bruker til vanlig, men kunne kanskje kjøpt enda et nr større, det skal jo være plass til litt tykkere strømper i, og så kunne jeg ha jeg litt å gå på da, hvis leddene mine blir enda mer knokete. Men prøvde ikke større. Kanskje litt dumt, men tror disse blir bra. Superfornøyd med at de er i boks!

"Reglene" for bunadsveska ble endret av Bunadsnemnda i 2005, tror jeg hun på Husflidsbutikken sa, og de hadde dermed ikke LOV å selge sånn polstring som var i veskene før. Hvor skal jeg da få tak i det? Vet jo ikke en gang HVA som er inni.. Må jeg sprette opp mammas veske for å se? Den er også sydd på en helt annen måte enn veiledninga i dag  viser. Nå skal det kun være fòr (ikke innlegg) og (stygg) kant rundt.Måten den gamle er sydd på, virker mer avansert, en "teknikk" jeg ikke har vært borti før, så skal jeg ha den sånn, må jeg "forske" litt og tenke litt...  kanskje sy et prøveeksemplar i annet stoff, for å finne ut hvordan legge rett og vrangsia og hvilke sømmer som må syes først og sist. Før jeg går løs på å sy selve bunadsveska.

Synes det er helt forferdelig ( "forferdelig" ord, men finner ikke no bedre) at bunadsnemnda skal drive å forandre hele tiden. Greit nok at Nordlandsbunaden i utgangspunktet er et "konstruert" produkt, bygd på et ganske "magert" grunnlag, men den ble iallfall dengang laget etter det de da mente var gamle tradisjoner og  mest "autentisk".. Gode hensikter! Nå har jeg et inntrykk at det hele tiden endres for å gjøre bunaden mest mulig kommersiell. Husfliden skal tjene penger. Da må det gjøres forenklinger i veiledningen slik at de som vil sy selv, uansett MÅ ha gått på kurs (eller få stygge bunader!)! I forhold til eldre bunader er borderiene nå innskrenket, bunadsveska er forenklet, de blå "klokke"-rosene (med stopping under) er borte, fargene er endret, mmm..

Tror det blir et laaaangt brev til Bunadsnemnda når (hvis) jeg engang blir ferdig med bunaden!!! ;)

Nu blir iallfall bunaden lagt på is litt, tror jeg....(kan ikke ta symaskin og div med på jobb)... Har kjøpt garn (ok, takk til Gubben som kjøpte det for meg!) for å strikke en kul hals , og om ei uka reiser vi til London. Får se når bunadsenergien dukker opp igjen...

 


2 kommentarer:

  1. Er det Husfliden sine?
    Pris?

    SvarSlett
  2. Selges av Husfliden, ja. Kan kjøpes i nettbutikken deres her: http://www.norskflid.no/klaer/linn-bunad-stoevel/

    SvarSlett