mandag 6. februar 2012

Litt fast...

Gikk hardt ut over andre nåla og (dvs, det var denne jeg begynte sy med, men byttet da den ble så bøyd, og måtte ta i bruk igjen da den andre sprakk i øyet), hehe, men nå anser jeg broderinga for ferdig. Gidder ikke rekke eller fixe, Tror det holder til ståkarakter uansett! Er kjempefornøyd med alle røde og blå blomster, det meste grønne og "stoppinga". Resten er i verste fall ok.

Men, nå vet jeg ikke helt hvordan eller hvor jeg skal ta fatt... Prøvde mammas bunad og fant ut at den igrunn er passe oventil, bortsett fra at jeg antakelig måtte ta litt mer inn i sømmen i sidene, under armene. Men nei, påtegninga på min bunad passer ikke med mammas. Halsen er mye videre, midterste bakstykket mye bredere, sidestykkene helt forskjellig i formen. Ikke bare å ta inn en cm her og en der. Så ja, må nok prøve tilpasse Husflidens påtegning til mitt helt eget skal det passe. Men er livredd for å ødelegge, "forklippe" meg! Det er skummelt! :((  Eller at jeg syr feil, må sprette opp, og så får hull i stoffet..... Mange fallgruber, huff  :(

Også sjekket veska. Den skjønner jeg ikke helt hvordan er sydd og satt sammen... Må forske på den ja. Vil ha med innlegg slik som i mammas. I Evas er bare framsida polstret (men tykkere polstring enn i mammas) og i de nyere bunadene jeg har sett, har den ikke vært polstret i det hele tatt. Blir mer slaskete da. Og mange nå har en sånn nedsydd kant rundt. Det er heller ikke fint. Siden Husfliden tydeligvis ikke polstrer sine nå, så er der heller ikke med "polstring" (ant skumgummi) i materialpakken. Må nok forske litt mer på det der! :)

Graze Knappestøvler.
Klaveness sine snørestøvler.
Har kikka på bilder av Klaveness sine snørestøvletter igjen i dag. De er bare råflotte! Og dyre. Men får jeg bare tak i de så. Husfliden i Bodø har de iallfall, men blir ekstra dyrt å kjøre til Bodø for å kjøpe sko (selv om Mareno mente det ville vært moro med en Bodøtur)! Hørte med Bunadsstua i Harstad, mend de har kun disse her som heter Graze. Tror de er fra Tyrihans. Jeg synes hælen er for høy og "ustabil" og de ser smalere ut framme, passer dårligere mine føtter vil jeg tro. Selv om de har mindre snøring og hekter øverst så de er lettere å ta av og på. Dessuten er de enda 200 kr dyrere enn Klaveness sine.  Da må det kanskje bli Bodøtur ei helg etterhvert! ;) !!

Har vel glemt å nevne at jeg fikk ringen i julegave! Den med Nordlandsrosa og sånne anheng på. Størrelse stor med regulering, så passer mine knokete fingre ypperlig :)

Veskelåsen som mamma har er i nysølv 60gr, og er ikke den som tilhører Nordlandsbunaden. Jeg hadde lyst på veskelåsen i ekte sølv. Den er blank, ikke eloksert, og passer best det blanke sølvet. Men den koster mange tusen, så fikk holde meg til den elokserte nysølv-versjonen noen år tenkte jeg. Men så oppdaget jeg plutselig et bilde av en veskelås i sølvplett (antakelig nysølv den og), så da finnes det jo en utgave som er blank og ikke koster skjorta. litt usikker på hvordan det blir seende ut, da bøyen på den låsen er helt annerledes enn på den "vanlige" i plett. Blir annen fasong på veska da. Og hvor jeg fant bildet husker jeg ikke, det lå lagret på maskinen min... Tror ikke den låsen er laget av Rørvik som har det "originale" sølvet til Nordlandsbunaden... Hvor får man da tak i den hvis man vil ha den?  Der har jeg litt mer å fundere på.... ;)
Vanlig veskelås i plett og i ekte sølv (nederst)
Veskelås i plett

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar