fredag 3. februar 2012

Hele skjørtet ferdig brodert

Det har gått hardt ut over nåla!!! :))) Måtte pensjonere den! Men heldigvis var der med ekstra nål, så jeg berget meg!
Begynte på de gule blomstene som er rund i konturene... Broderte ferdig EI. Det ble IKKE fint, fant jeg ut!!! Ok, da utsetter vi de. Gikk så løs på de andre gule, som er mer blåklokkelignende. De som jeg egentlig var ment å sy helt tilslutt. Synes jeg får disse finere til nå, enn da jeg sydde de på ryggen til vesten. Har nå sydd alle på bakparten av skjørtet. Fem stk. Og da jeg var ferdig med de, kom jeg på at det var jo disse som jeg skulle ta tilslutt fordi jeg ikke hadde bestemt om jeg skulle brodere annenhver i blått, sånn som på mammas og Lindas bunad. Men da skal de ha ei sånn "kule" under blomsten øverst på stilken, den er jo ikke tegnet inn her, så da blir det vanskelig. Vel nå er alle sydd gule, jeg tviler  på at jeg gidder rekke opp to av dem. Skal jeg rekke opp noen, så blir det nok heller de to som er på ryggen, de ble ikke helt fine. Men så vises de jo ikke under sjalet heller, sååå.... Linda sier jeg er alt for nøye på det... Men nå for tiden bruker jo enkelte bunaden uten sjalet, nettopp fordi all broderinga skal vises. Vi får se...

Legger inn bilde her fra brosjyren til Husfliden, ser ikke helt perfekt ut det heller, i mine øyne, men bildet er ikke helt klart, så litt vanskelig å se. Min egen brodering under. Litt fargeforskjeller i bildene, men dog.. Det reelle er nok et sted midt i mellom.. ;)

Husflidens bilde
Mitt eget broderi
Nå mangeler 5 "klokker" på andre halvparten av skjørtet, og tilsammen ni sånne med runde former.. Nattevakt i morgen...
ut over nåla!!! :))) Måtte pensjonere den! Men heldigvis var der med ekstra nål, så jeg berget meg!

Ja, har iallfall brodert alt på skjørtet. Men tror nok at noe av det første som ble brodert, blir spretta opp igjen. Må se hva jeg har igjen av garn. Ser nok at jeg har lært litt underveis :) Ser også at mine roser er bittelitt mindre enn de som er på mammas stakk. Ca 1/2 cm mindre i bredde på de røde blomstene. Gjør kanskje ikke så mye om de er mindre, siden jeg selv er så lita. Alt er jo relativt ;) Jeg har nå sydd etter påtegninga. Men har sett at enkelte av dagens bunader har roser som er enda større enn på mammas. Kanskje det er disse som blir sydd i Kina?

Jeg har brukt broderiramme på alt jeg har sydd. Vet ikke om det har vært nødvendig, og regner ikke med at de skikkelig erfarne budadssyerskene bruker det. Men tror nok jeg har unngått noe "bulkete" borderier med det. Ser litt antydning til bulker etpar steder (når jeg er skikkelig kritisk, altså), antakelig har jeg ikke strammet stoffet nok. Og så syr jeg vel ganske stramt...


Er spent på når jeg skal begynne montere. Følger ikke med noe skikkelig anvisning på monteringa heller. Og jeg har bare mammas bunad å se etter. Den monterte tante, og hun som var sydame fulgte neppe noen anvisning. Gikk vel heller ikke noe kurs hos Husfliden. Gjorde det nok på SIN måte. Vi får se, bare jeg ikke klipper/syr den for små og for trang så. Vet jeg har en tendens til å skal ha alt så akkurat passelig at det fort blir i knappeste laget :))

Ser at Bunadsmesteren (de selger påtegnede bunader, men er nok ikke er godkjent av Bunadsnemnda i HUL) skriver om Nordlandsbunaden på siden sin:

"Bunadmesteren lager en god og nøyaktig påtegning med utførlig arbeidsbeskrivelse til. Det følger også med et mønsterark med seks forskjellige størrelser for individuell tilpassing. Materialtilbehøret inneholder alt av materiell som trenges for montering. Skjorta kan også kjøpes som “gjør det sølv-pakke”. Også her følger det med utførlig arbeidsbeskrivelse."

Hadde jeg kjøpt der med "utførlig arbeidsbeskrivelse" hadde det kanskje vært lettere å montere, og få det til å bli fint, og ikke minst få det til å passe. Husfliden har kun to størrelser, normal og ekstra stor! Men moro å være kommet så langt som jeg er nå iallfall!

Men så har jeg jo IKKE fått fikset symaskinen min! Min supre gode Pfaff med overtransportør, som sydde som er drøm. Alt lå på plass og alt ble jevnt og fint. Den begynner bli noen år, men var jo virkelig avansert da den var ny i 1989. Kunne programmeres til å sy tekst mm. Display og programmering var jo avansert i de dager.  Og supre overkastelsessømmer. Hadde vel knapt behov for overlockmaskinen jeg kjøpte litt senere. Men nå er den altså ikke så "god" lenger... Noe er kommet i ulage. Har kun vært èn gang på service på 23 år, så ikke så rart kanskje.. Har mammas til låns nå, den funker greit, men ikke mer enn det. Ville helst hatt min gamle i orden for å sy bunaden, ja!
Vi får se, den må vel sendes inn, og da tar det tid. Har jeg tålmodighet til å vente på det, før jeg begynner montere?

Inntil videre blir det å sy de to gule som gjenstår på vesten og litt "flikking" på ujevnheter i broderinga....

1 kommentar:

  1. Hei, og takk for kommentar paa bloggen min. Ser vi sliter med samme problem, nemlig en skammelig elendig veiledning til en dyr haandarbeidspakke. Hadde aldri turd aa levere fra meg en saa daarlig arbeidsbeskrivelse. Jeg har klaget til Husfliden, og de sa seg enige. Sa at den var satt sammen av bunadsnemda (hvem naa enn det er...). Jeg koser meg allikevel med broderinen. Ser du har brukt broderiramme, ups, det har ikke jeg, men det gaar greit naar jeg damper det ut. Kanskje det burde ha vaert nevnt... Fikk ikke med for til vesten. Jeg bor i USA, konfirmanten er i Norge, saa bunaden maa monteres i sommer (konfirmasjon vaaren 2013). Takk for alkt du har lagt ut her. Kjekt aa foelge med. Lykke til videre!

    SvarSlett