lørdag 16. juli 2011

Veska brodert!

Det går fremover.. Vesken er ferdigbrodert og jeg er begynt på ene siden av vesten. Bilder av for- og baksiden. Baksiden blir nå ikke synlig på det ferdige produktet, så er jo ikke så nøye, men artig å se korsn det ble likevel ;)























I går hadde vi et lite "bunadsmøte" på jobben. Jeg hadde med mammas bunad og Linda hadde med sin egen og Cecilies bunad. Artig å sammenligne. Lindas er sydd av samme dama som mammas, og de var ganske så like. Flott arbeide! Hun har også blå "klokke" på vesten og annenhver gul og blå på skjørtet. Fargen på stoff ullstoff og sjal er også likeens som på min. Cecilies bunad er mørkere og skarpere, faktisk litt "grell" i farga, særlig på forkle og sjal.
Cecilies har bare gule "klokker".Lindas har den blå stjernerosa på ryggen vendt motsatt vei (opp/ned) av mammas å Cecilies. Egentlig merkelig, da mammas og Lindas er sydd av samme dama. Har ikke sett noen andre enn Lindas som har rosa den veien. Hun er nok ganske unik! ;)

På Lindas bunad er vesten sydd fast til skjørtet også framme. God ide, da slipper man at det glipper og skjorta kommer fram i midjen. Er mange som går å "heiser" på skjørtet hele tiden, fordi det siger.. Adopterer nok den, selv om det ikke egentlig "skal" være slik.

Så jeg fikk sett litt på og tatt bilder av rynking, linning, opphengsstropper mm. Men tok selvsagt alt for lite bilder... (som jeg gjorde da Tove var her med Miras). Bla glemte jeg og ta av de supre bunadsposene de hadde. Med lomme til å ha sølvet liggende i. Cecilies med navn og dato i gullskrift på. Disse var vissnok sydd på en sånn tilrettelagt bedrift i Mo.. Og skoposer hørte til, også med navn på ("Cecilies bunadssko"). Jeg bestilte jo bunadspose fra Husfliden! Ferdig sydd. Men det var også et sånt hardt stoff, likte mye bedre det som var i Lindas. Har iallfall tegnet av mønsteret, så jeg kan brodere bunadsrose også på posen.

Og Cecilie hadde den "andre" ringen. Den er kraftigere enn den jeg har sett tidligere. Men begge er laget i mønsteret til Nordlandsbunaden. Vet ikke hvilken jeg foretrekker. Må nok tenke på det ei stund.. Men heller til...? ;) Glemte ta bilde av ringen og.

Skjortene var ikke med, så de har jeg ikke fått sammenlignet.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar