søndag 24. juli 2011

Progresjon

Ja, man får jo gjort litt på nattevakter og helgevakter :) Har fått "ferdig" hele vesten til bunaden. Gåseøynene pga av at jeg har latt stå ei usydd rosa på hver halvdel framme. Dette fordi jeg er usikker på om jeg skal brodere de gul/brun som bunadene har i dag, eller om jeg skal brodere de blå som mammas, Lindas og de gamle bunadene jeg har sett bilder av på nettet, har. Tror jeg egentlig har mest lyst til å ha de blå, men isåfall må jeg også ha annenhver blå på skjørtet slik det er på de bunadene. Usikker på om der er nok blått garn.. Har utsatt avgjørelsen inntil videre.

Ikke helt fornøyd nå heller. Både de røde og de blå rosene får jeg godt til, stengler og blad går ok, men de brune blomstene som jeg ikke synes jeg får fine. Men øvelse gjør mester. Og øvelse får jeg vel på skjørtet :) Så da sitter det kanskje til neste bunad ;) Hehe


Vesten i litt mer nærbilde. Litt rare farger, bildene er tatt uten blits.





















Fredag hadde vi nytt "bunadsmøte" på jobb. Linda hadde med oppbevaringsposene, og skjortene. Merete kom og hadde med sin og Solveigs bunader. Ikke så store avvik på de, fra hva jeg har sett før. Veskene deres er ikke vatterte.

Cecilies bunads- og skopose, og min (fra Husfliden). Cecilie og Lindas har pose til oppbevaring av sølvet.
























Litt mer nærbilde av lomme på bunadsposen og skoposen























Cecilie har også rosemalt skrin til oppbevaring av sølvet.
Også Husfliden har skopose. Og den hvite er antakelig til sølvet...


Litt mer surfing på nett og det dukker stadig opp nytt. Helt tydelig at bunad også er buisness! Utrolig hva som er kommet av "ekstrautstyr" som skal lokke folk til å bruke penger. Legger ved bilder av litt forskjellig jeg har funnet av sånt som er kommet i senere år..

Sølvbrosje til å feste 17.maisløyfe i og hårbøyle (!)





















Slips og knappestøvler har jeg lagt ut bilde av tidligere. Paraply finnes også. Og det er kommet mye nytt i sølv de senere år. Hekte til vesken, og sikkerhetslenke. Ringer. To forskjellige til Nordlandsbunaden. Lommeur.








Kniv, som kan brukes både til kvinne- og mannsbunaden står det... Synes tanken på kniv til kvinnebunad virker litt rar, men det er iallfall mulig...Så vissnok et bilde av nøkkel, men finner det ikke igjen. Men det virker litt mer naturlig med nøkkel enn kniv til kvinnebunaden synes jeg.


Denne veska synes jeg ikke noen bør bære til bunad. Den hører hjemme i en helt annen tidsalder. Er t.o.m glidelås på den!!! :(


2 kommentarer:

  1. Jeg har også sett at man får kjøpt bunadsveske til mobiltelefonen.
    http://www.bunadmobil.net/

    SvarSlett
  2. Nøkkelen finner du på Bunadsrosen sine nettsider.. Har googlet litt etter årets 17 mai, for er alltid artig å oppgradere bunaden.. men må bli litt og litt hvert år.. Så hårbøyla blir det neste :)

    SvarSlett